Onze metaal shopping list:

1 x buisprofiel 6m lang 90x90x4mm (48 euro)           : dissel (4.6m)

1 x buisprofiel 6m lang 80x80x6mm (63 euro)           : achterpoot (4m)

3 x buisprofiel 6m lang 120x60x4mm (44 euro/st)         : basis voor zijpoten (2x1.75m) en bok (2x1.5m + 2x1m)

1 x buisprofiel 6m lang 100x50x6mm (100 euro)       : 2 Zijpoten van elk 1,7m

1 x breedplat ijzeren lat 6m lang 300x6mm (55 euro) : voor verschillende verstevigingsdriehoeken

1x Alu traanplaat 48x75cmx5/6.3mm 

+ 1 x Alu traanplaat 48x12x2.5/3.2 (60 euro)            : Uitdraaiplateau en opstapje

Andere shopping list:

Handwinch 900 kg (55 euro)

10m 8mm staalkabel voor winch (10 euro)

4 uitdraaibare zijpoten (25 euro /st)

1 As voor remorque 1050 Kg  (165 euro)

 Opmerkingen:

De bok is uit 2 delen opgebouwd en kan naar binnen (beneden) gescharnierd worden voor stockage.

De achterpoot zit in de dissel geschoven.

In de top van de bok zit een katrolwieltje om de staalkabel te geleiden en daar komt ook een houder op waarin de mast vast kan gezet worden als deze naar boven is gedraait.

De tussenopening van de 2 steunen van de bok (15cm) komen sporten (meubelbuis 30x30x2) in (ladder) om zo naar de top te kunnen klimmen.

 


Ontwerp tekening:

          

Lengtematen van de profielen             Volgens voorbeeld ON7JF                            En aktie !


Mast trailer building Dinsdag 01/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 1
  

Overzicht dag 1: Metaal ophalen, drogen en walshuid (zwarte laag op nieuw metaal) beginnen verwijderen.


Mast trailer building Woensdag 02/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 2
  

Overzicht dag 2:   Walshuid volledig verwijdert, profielen op maat geslepen en van bramen ontdaan.

                            De 2 stukken van de zijpootbasis die tegen mekaar worden gelast reeds voorzien van een galavanische grondverf, 

                            omdat je hier uiteraard nooit meer tussen kan.


Mast trailer building Donderdag 03/04/2003


 

Klik hier voor foto's Dag 3 

Overzicht dag 3 : Zijpoot basis aan mekaar lassen, montage van onderste deel bok op zijpootbasis.+ onderste treden klimladder.


Mast trailer building Vrijdag 04/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 4

Overzicht dag 4 : Koppelplaten afslijpen, scharnieren aanlassen, bovenste bok op koppelplaat lassen.


Mast trailer building Zaterdag 05/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 5

                           Montageplaat voor handwinch om de mast recht te trekken maken en bevestigen en gaten boren voor winch.


Mast trailer building Zondag 06/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 6

Overzicht dag 6:   Bovenste deel bok profielen rechtgezet en ladder tot bovenaan afgewerkt.

                            Poging gedaan om de 4m achterpoot (80x80x6mm) in de dissel te schuiven (90x90x4mm) er is dus in theorie 

                            2mm spelling, nu weet ik waarom ze naadloze buizen hebben uitgevonden...

                            We proberen de wrijving met de naad van de 90x90 buis weg te krijgen door een kleine voeg (3mm breed 1mm diep) te slijpen in

                             ons 80x80 profiel op de plaats waar de lasnaad zit van onze disselbuis, nu schuift ze er al 2.5m van de 4m in, de achterpoot er

                             terug uittrekken gebeurt verlopig met de hulp van onze trouwe audi quattro.


Mast trailer building Woensdag 09/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 7

Hoofdsteunen mast voor bovenaan bok incl geleiders om de mast zonder problemen tussen de kopsteun te krijgen.

Katrol voor geleiding mast kantelkabel (6mm staalkabel). De as moet nog vastgezet worden met borgpennen. Laatst foto is eerste lift-off.

Aanzicht vanuit de smeerput getrokken, disselbuis, buis van zijpoten en volledige (2.5m) bok met handwinch.

En we gaan testen, de koppelplaat van de bok is eerst met 4 extra M10 bouten vastgezet. tussen de balk van de kettingtakel en de mast was nog enkele cm spelling, dat zal dus lastig kunnen worden om te testen als de as eronder staan (+30cm).

Overzicht dag 7: bok aflassen, koppelplaten van het scharnierpunt nog 4 extra M10 bouten voorzien om alles bij mekaar te houden tijdens het rechttrekken van de mast. De kopsteunen voor de mast bovenaan de bok zijn gemaakt.

De kopsteun-zijarmen zijn gemaakt uit een stuk vierkante buis van 80x40x2mm 25cm lang met daarop een afdekplaat met verder lopende lippen uit een 6mm dikke staalplaat.


Mast trailer building Donderdag 10/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 8

Overzicht dag 8 :  Bovenste deel bok: bevestinging van de masthouder incl. geleiders en plaatsbepaling borgpen.

                            Profielen voor de zijpoten zijn op maar gezaagt (100*50*6mm*173 cm)

                            Kopsteun ingespoten met koud galvaniserende grondverf.


Mast trailer building Vrijdag 11/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 9

Overzicht dag 9:   Bovenste deel bok: boren borgpen. De beugel binnen de kopsteun rubber vastlijmen.

                            Kader maken voor as montage. As tijdelijk monteren en uitbalanceren van remorque.


Mast trailer building Zaterdag 12/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 10

Overzicht dag 10 : Trekhaakbevestiging afwerken, overgang van buis 90x90x4 via buis 80x80x6 naar 60x60x4.

                             De buis van 80x80x6 loopt nog tot even buiten de disselbuis (90x90) door om daarop tevens de 

                             neuswielklem te monteren met 2 getapte bouten van M10

                             Zijpoten en neuswiel monteren, as vastzetten na defenitieve uitlijning.

                             Kader maken om de eerste van de 2 materiaalbakken te monteren.

                             De gehele remorque inspuiten met koud galvanisatie.


Mast trailer building Zondag 13/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 11

Overzicht dag 11 :  Montagebeugel voor 1e bak hermaken. Schroef om achterpoot vast te zetten maken/monteren.

                              Buis van dissel en achterpoot verder opschuren om passend te krijgen (probleem met lasnaad en trekken van de buis door 

                              het oplassen van de andere profielen.


Mast trailer building Maandag 14/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 12

Overzicht dag 12 :  Kader maken voor 2e materiaalbak. Kader maken voor verhoog om op te staan tijdens het uitdraaien van de mast.

                              Boven en zijkant remorque schilderen in nato groen.

                              Onderkant kan nog niet gedaan worden, eerst moet de elektr. buis gelegd worden en dan als primer een sterke 

                               zinklaag en als afwerking ook nato groen


Mast trailer building Dinsdag 15/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 13

Overzicht dag 13 : Alu traanplaat 48cm x 75cm x 5mm.

                             Opstapje via achterkant (zijbalken) alu traanplaat 48cm x 12cm x 3mm

                             Alu plaat passen voor op te staan tijdens het uitdraaien van de mast. incl opstapje (nog niet op foto) op zijpootbalk

                              Remorque 2e laag schilderen in nato groen.

                              Aanleggen van TAL-buis (de echte metalen pechelbuis)aan de onderkant van de dissel van voor tot achter 

                              en achteraan naar de zijkant om de elektrische bedrading in te leggen, de TAL-buis is tegen de disselbuis gelast.


Mast trailer building Woensdag 16/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 14

Overzicht dag 14 : Alu plaat monteren voor op te staan tijdens het uitdraaien van de mast. incl opstapje op zijpootbalk

                             Afwerken van TAL-buis (de echte metalen pechelbuis)aan de onderkant van de dissel van middenachter tot zijkant

                             om de elektrische bedrading in te leggen, de TAL-buis is tegen de zijpootbasis gelast.

                             De 2 materiaalbakken definitief vastzetten met 6 x M10 bout per bak.

                             Renovatie (schuren en schilderen) van de 2 materiaalbakken en de mast.


Mast trailer building Donderdag 17/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 15

Overzicht dag 15 : Onderzijde voorzien van zink grondlaag en afwerken in nato-groen.

                             Ophangen van de verlichting aan de plaatjes die gisteren waren afgewerkt. boren en tappen van de reflectors 

                              in de achterste balk en met loctite vastzetten, nadien de boutjes gladvijlen aan de binnenzijde van de balk 

                              (deze mogen de linker-zijpoot niet hinderen).

                             As voor geleidingskatrol voorzien van veer-borgpennen, tevens as van de mast voorzien van veer-borgpen.

                             Elektrische kabels trekken in 1" TAL buis.

                             2e materiaalbak herschilderen in nato-groen, en nadien beide materiaalbakken inladen.

                             De spatborden die reeds gegalvaniseerd waren voorzien van grondverf en nato-groen schilderen en monteren.

                             De eindmarkeringen aanbrengen aan de uitdraaipoten en zijpoten van de mast, als het fluo-geel zichtbaar wordt is het tijd 

                            om te stoppen met uitdraaien (uittrekken)


Mast trailer building Vrijdag 18/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 16

Overzicht dag 16 : Elektrische bedrading aansluiten.

                             Bol aankoppeling voorzien van anti-losbreek aansluiting (staalkabel)


Mast trailer building Zaterdag 19/04/2003


Overzicht dag 17  Het vergeten mislicht plaatsen en aansluiten. 

                            Het grote probleem van de achterpoot proberen op te lossen en de bovenste bok nog een parkeer-rij-positie geven.


Mast trailer building Zondag 20/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 18

Overzicht dag 18 : Maken van schuurblok op steel om binnenin de disselbuis bramen, onefenheden te kunnen wegschuren.

                             Mistlamp aansluiten, elektrische bedrading testen door aankoppeling aan wagen

                             Fieldtest op een parking in schoten. Zonder achterpoot maar als anti-kantel de wagen eraan laten hangen.

                             Eerst de mast waterpas zetten dmv de luchtbel die op de mast voorzien is, daarna uitgedraait tot volle lengte 

                             (21m + remorquehoogte). Alles bleek goed te blijven staan en was stabiel. Er werden geen spankabels gebruikt.

                            


Mast trailer building Woensdag 30/04/2003


Klik hier voor foto's Dag 19

Overzicht dag 19 : We hebben de oude achterppot met slechts 2mm speling opgegeven en hebben een vierkant profiel 

                             van 70x70x5mm 4m lang genomen en daarin komt een T profiel van 60x60x7mm ook 4m lang tegen het doorbuigen.

                             Uiteraard is er ook een duidelijke markering aangebracht wanneer de steun max. is uitgetrokken.

                             Nu enkel nog de 1cm speling verkleinen tot een werkbare speling.